Gör inte detta själva! Rådfråga någon expert först!

Idag var Zander med om något som jag gärna slipper. Under dagen var matte på radion och jobbade lite så alla vi möss fick göra det bästa vi kunde av dagen.  Rätt skönt i och för sig att bara ha det lugnt och skönt och slappa.

När matte sedan kom hem... ja, jag såg det inte själv men det började i alla fall med att vi fick varsin nöt som Zander inte tuggade på. Medan jag stack in i vårt papphus för att inte bli störd under godisätandet så blev Zander upplockad och sen försvann han och matte. Efteråt när han kommit tillbaka igen fick jag höra allt om när matte klippt en av hans undertänder.

Själv skulle jag utan att tveka hellre följa med till veterinären än att matte gjorde det, i alla fall om hon varit okunnig och oerfaren. Nu vet jag att hon har varit dit förut regelbundet med någon av mina äldre släktingar så hon har tagit med sig praktisk erfarenhet och kunskap med hem därifrån och använt det som är mest likt det veterinären använder. På det viset känns det ändå tryggt, för jag tror inte det vore så smart att göra det utan att rådfråga experterna först... 

Han låg nästan på rygg och fick inte röra sig (hur lätt är det egentligen? Jag menar - vi har fyra tassar att stå på...) Sedan hade hon sett till att han inte kunde komma i närheten av tänderna med tungan genom att sätta nåt emellan. Så hade hon något annat som såg ut som en tång - fast hon muttrade något om var nagelsaxen låg först så vi tror att det heter så. Med den klippte hon av tanden och det var då jag hörde ett klickande ljud som lät högt och hårt. Strax därefter kom Zander och matte tillbaka igen. Det gjorde tydligen susen i alla fall för han tog genast tag i och stack in i andra huset med sin nöt. Jag fick inte ens nosa på den...

Nu vill matte gå och spela spel så jag hinner inte berätta mer, men hoppas få återkomma snart med lite juliga berättelser och så. Det är i alla fall jättefint i vårt bur. Dessutom lite ommöblerat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0